Az ötlet még nem stratégia

2014.04.17. 17:50 socialite

Mindegy, hogy mekkora céget vezet/ alapít/ vagy épp dolgozik benne az ember vannak olyan alapvetések, aminek eleget kell tenni. Nagyvállalati szakmai pályafutásomból adódóan nagyon is tisztában vagyok azzal, hogy a jó ötlet az nagyon karcsú, semmire sem elég. Annak idején, amikor elkezdtem dolgozni, tele voltam ötlettel (és energiával is, de ez majd egy másik poszthoz lesz jó anyag). Azt gondoltam, hogy van némi tudásom, a többi majd jön, kreatív ember lévén pedig ontottam magamból az ötleteket. Mindegy volt miről volt szó, gyorsan azonosultam vele, és mindenre volt válaszom. Ez mind szép és jó, azonban amikor a megvalósításra került sor, akkor általában kiderült, hogy itt is, ott is megbicsaklott az az ötlet, nem tudott megállni önállóan a lábán. Talán az ötletemmel volt baj? Nem volt elég jó ötlet? Velem volt a gond? Egyáltalán nem. Ha egy házat ki akarok festeni marhajó kreatív színkombinációban, ahhoz először érdemes megnézni a házat. Nem biztos, hogy a kettő a végén passzolni fog. Ugyanígy van ez a jó ötlettel is, könnyen megeshet, hogy öncélú, hiszen nem tudom pontosan mit akarok vele.

A jö ötlet csak akkor tud önállóan megállni a lábán, ha van egy masszív stratégiám. Mi a stratégia? Tipikus wikipédiás közokosság: stratégia cselekvések egy hosszabb távú terve egy bizonyos cél elérésé érdekében, ami gyakran az úgymond „győzelem” vagy probléma megoldás. Megkülönböztetjük a taktikától és az azonnali akcióktól, mivel a stratégia a cselekvések és azok végrehajtásához szükséges erőforrások biztosítását időben kiterjedten gondolkodva tervezi meg.

És akkor most szintet léptünk, mert az ötletem az már csak akciószintű tervezés. Tehát ha vállalkozok, akkor mi lesz a stratégiai, a taktikai és az akció szintem?

Már maga a célom, hogy vállalkozzak, stratégiai szint, az a célkitűzésem, hogy el szeretnék érni egy adott piaci pozíciót, új terméket akarok bevezetni, vagy lehet az is a stratégiai szintem, hogy a már meglévő vállalkozásom ismertségét szeretném növelni. Fontos, hogy ezekkel a célokkal tisztában legyünk, mert csak így építhetünk fel egy szilárd alapokon nyugvó építményt. A következő lépésben taktikai szinten meg kell határoznom, hogy jelenleg, hogy áll az ismertségem, mire alapozom, hogy ismerik vagy sem, milyen irányokat látok, ahol az ismertségemet növelni tudnám. Online kellene jobban mozgolódni? Ha igen, akkor miért? Vagy fontos számomra az offline jelenlét is? Ha ezekre a kérdésekre tudom a választ, akkor erről a szintről is tovább tudok lépni, a jó ötletek földjére. 

Tegyük fel, hogy azt látom, hogy az online jelenlétem gyenge, ebben kell erősíteni. Akkor jöhet az ötletelés: Facebook hirdetés, Instagram, google? Lehet, hogy jó videókra lenne szükségem? Ezek természetesen példák, és az ötletek sem egyediek, de fontos, hogy anélkül hogy ismernénk a vállalat, még ha az nagyon pici is, stratégiai és taktikai céljait, nehezen tudunk olyan ötletet hozni, ami hozza is a hozzá fűzött reményeket. 

Ez a másik baj az ötlettel. Hogy nehéz a célhoz rendelni. Mert vagy bejön, vagy nem, nem vagyunk benne biztosak. Az viszont garantált, hogy ha gondos a tervezésünk, akkor a célhoz közelebb tudjuk hozni az ötletet, és a végén egyértelműen látni fogjuk, hogy mi miért működött, vagy éppen nem. 

A bejegyzés trackback címe:

https://vallalkozosdi.blog.hu/api/trackback/id/tr456048587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása